Ekspert: Nowa koszulka? To zabieg marketingowy
Radio Sportiva przeprowadziło wywiad z Alberto Acciarim, specjalistą i konsultantem ds. marketingu sportowego, w którym wypowiedział się na temat nowych koszulek Juventusu.
Choć z oficjalną prezentacją należy jeszcze zaczekać, świat mógł się już zapoznać z koszulką domową Juventusu na sezon 2019/2020. Krój nowego stroju na ogół nie przypadł do gustu sympatykom Starej Damy, a klubowi zarzuca się coraz poważniejsze odchodzenie od tradycji. Ostatnim razem, gdy wśród kibiców panowało podobne wzburzenie była chwila, w której podano do wiadomości publicznej, iż klub przeprowadzi rebranding tzn. całkowicie zmieni swój herb (logo).
O komentarz do całej sytuacji poproszono eksperta, Alberto Acciariego:
Według mnie zmiana wzoru koszulek jest decyzją potrzebną ze względu na merchandising i trendy na rynku. Juventus dzisiaj jest drugą, zaraz po Barcelonie, drużyną europejską sprzedającą najwięcej koszulek, i szóstą w USA. W tym roku, choć nie ma jeszcze oficjalnych danych, Juventus sprzedał ok. półtora miliona koszulek, w związku z czym mówi się o około 150–200 mln przychodu brutto z samych koszulek. Aby powtórzyć ten wynik w następnym sezonie, trzeba zmienić wzór koszulki, ponieważ jeśli byłaby podobna do obecnych, to popyt na rynku byłby znacznie mniejszy. Kwestia gustu jest drugorzędna, komuś może się podobać, komuś nie. Mówi się, że jest taka sama jak trykot Fulham albo podobna do stroju dżokei biorących udział w wyścigach w Sienie. Jednak w Juve potrzebowali zrobić coś nowego — acz w granicach zdrowego rozsądku — by reaktywować i podtrzymać wysoką sprzedaż koszulek.
Logo nie zmienia się co sezon. Kiedy zostało zmienione była potrzeba odmłodzenia i sprawienia, aby było bardziej międzynarodowe. Z marki tradycjonalnej przeszli na ścieżkę młodej i aktywnej, która lepiej pasuje do wszystkich produktów marketingowych. W obecnym czasie sprzedaż akcesoriów jest jednym z głównych źródeł dochodów nowoczesnych klubów, porównywalnych z prawami za transmisje. Juve prowadzi silną politykę idącą w tym kierunku, pokazując, że jest najbardziej profesjonalnym klubem we Włoszech.
Normą jest, że wszystkie drużyny zmieniają co roku koszulki, ażeby utrzymać wysoki popyt i sprzedaż. Myślę, iż wraz z partnerami technicznymi przeprowadzają analizy wśród kibiców, by zrozumieć i jak najbardziej usatysfakcjonować gusty konsumentów. Gdyby wykonali taki ruch bez badania konsumenckiego, byłoby to głupotą. Kto wie, ile wersji koszulek Juve testowało wraz z Addidasem? Wierzę, że przeprowadzili dokładną analizę, zanim zdecydowali się na taki właśnie produkt.
Sport stał się ważną częścią naszego życia, więc jest podatny na wpływ panującej mody — jak każdy z innych elementów nas otaczających. Musi śledzić i podążać drogą ewolucji trendów panujących rynku, zwłaszcza w kwestii powrotu do pewnych barw. Juventus ponownie odkrył kolor różowy, ponieważ jest to kolor, który na nowo stał się modny, a nie dlatego, by uhonorować tradycję klubu – chociaż również jest to ważny aspekt. Różowy otwiera przy tym drogę na rynek kobiecy, którym Juventus bardzo się interesuje.
Źródło: TuttoJuve